søndag den 9. oktober 2011

Romkugler + te med sukker

Romkugler og te med sukker, så bliver livet bare ikke bedre! Jeg må simpelthen være død og kommet i himlen, det er så fantastisk.

 Til eftermiddagsforfriskning igår fik vi æblekage – den der ikke bliver bagt – og romkugler, og som sædvanlig var der også te til, man kunne også lave instant kaffe hvis det var det man ville. Men som sagt tidligere jeg ELSKER romkugler, der findes ikke mange bedre former for kager. Det gør der måske, men romkugler kommer meget højt op på min liste over vidunderlige kager. Både smag og konsistens er fantastisk i romkugler. Det er ikke en opskrift der skal opdateres og gøres moderne, romkugler skal bare forblive som de er!! Og så er de ufattelige nemme at lave:

- Først smuldrer man en chokolade kage (helst hjemmelavet, og nærmest almindelig kedelig)
- Så smelter man 250g mørk chokolade.
- Bagefter tilsætter man piskefløde til den smeltede chokolade.
- Blandingen hældes i chokoladekagesmuldret, sammen med romessens efter den mængde man finder passende.
- ”Dejen” æltes sammen, og trilles ud i små kugler, som man ruller i kokos eller andet krymmel.

Og det var den opskrift. Den eneste kage jeg kan komme i tanke om som er nemmere er havregrynskugler.

Thomas - en af lærerne – har fødselsdag i dag, og vi sang fødselsdagssang for ham efter mo’kosten, og så så vi foredragssalen en powerpoint Rikke og hans børn havde lavet. Så Thomas har sikkert valgt hvad vi skulle have til forfriskning. Det kan også være at han syntes at det var æblekage vi skulle have, for vi fik også romkugler i går aftes, men altså romkugler er stadigvæk genialt. Og romkugler med te til bliver ikke bedre. Kun når der er sukker i teen.

 Jeg er ikke så vild med æblekage, så jeg syntes det var fantastisk da der var andet til - jeg tog faktisk noget af flødeskummen, uden at tage æbledelen af kagen – for vi havde fået fortalt at vi skulle have æblekage. De romkugler vi fik, havde forskellige slags krymmel, og på det punkt er jeg som et lille barn i en slik butik. Altså det at stå og vælge hvilken slags krymmel der skal være på, er simpelthen fantastisk!!! Vi kunne vælge mellem FIRE forskellige slags:
     
      -          Chokoladekrymmel           
      -          Gul/grønt-krymmel
-          En slags nødekrymmel
      -          Tivolikrymmel 

Jeg må så indrømme at jeg også gik lidt efter dem der var størst, men det tror jeg alle gør?? Jeg valgte faktisk ikke i det her tilfælde ud fra krymmelets smag, men udseende, det er man simpelthen nødt til en gang imellem. Men jeg er stadigvæk lidt i himmelen, og jeg tvivler på at jeg kommer ned foreløbig, jeg vil i hvert fald nødigt.
Er der en kvote for hvor meget glad man kan være i løbet af en uge? For hvis der er, har jeg i løbet af en dag opbrugt hele den kvote. Jeg har været i bedre humør i dag end jeg i flere uger, har været hele ugen sammenlagt. Enten så har jeg været i dårligt humør hele ugen, ellers vil jeg være i dårligt humør næste uge, eller også er der slet ikke en kvote for den slags – hvilket jeg håber på der ikke er -.

Om aftenen var aftenforfriskningen lige efter aftensmaden, ligesom en dessert. Vi fik smartiesis, kan denne her dag blive bedre! Det var en god vaniljeis og med smarties i var det bare skønt. Der var selvfølgelig også te til isen, hvilket jeg synes på sin egen måde er en god kombination, og bortset fra at det er ubehageligt at spise is lige efter at have drukket varm te og omvendt smager det dejligt.

Senere på aftenen skulle vi spille banko, det lyder kedeligt, men det var ufattelig sjovt. Første runde gik langsomt og det var sådan at man kunne nå at små snakke og hvis der havde været te ville man havde kunnet nå at drikke det. Ja ja, jeg ved godt jeg er besat af te - og kage-, men jeg forbinder banko med haller hvor der står borde med duge og næsten også blomster fordelt over det hele – sådan lidt mormoragtigt – på en hyggelig måde. Jeg tænker på banko som en hyggelig ting man laver med andre, også selvom man ikke kan nå at snakke, når det går i rigtigt tempo.

 Det at sidde, og vente på at ens numre bliver trukket op, er så spændende selvom man ikke kan gøre noget. Det at man tror man har en chance, og så vinder en anden for næsen af en, og det stadigvæk hyggeligt er fantastisk. Jeg tror ikke jeg kan komme på andre ting der er på den måde.          
 De to næste spil gik hurtigere, jeg var tæt på at få banko et par gange, men jeg vandt desværre ikke.

//Vimanglerlyserødparaplyer//

Ingen kommentarer:

Send en kommentar